Welzorg krijgt concurrentie van tweede partij na klachten

Foto via Welzorg

Mensen in de regio van Zwolle die via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) aanspraak maken op hulpmiddelen, komen vaak met lege handen thuis. Het afgelopen jaar regende het klachten over de aanbieder van onder andere rollators, rolstoelen en scootmobielen. De gemeente start in 2018 een aanbestedingsprocedure om er een tweede aanbieder bij de krijgen, wat de keuze voor klanten moet vergroten. Dit meldt De Stentor.

Hoewel de gemeente op de hoogte is van de klachten over Welzorg, is het contract tussen beide partijen verlengd met negen maanden. Dit is volgens de gemeente omdat de zorgaanbieder de afgelopen maanden al verbeteringen heeft doorgevoerd. Toch wordt gezocht naar een tweede partij die ook hulpmiddelen kan verlenen via de Wmo. Mensen met een beperking, ouderen en patiënten die tijdelijk hulpbehoevend zijn, kunnen aankloppen voor hulp.

Wachttijd
Maar die hulp komt niet altijd op tijd. Zo is er een klant die wegens ernstige rugpijn in een rolstoel zit. Zij belde over het vervangen van de wielen van haar rolstoel, wat pas een maand later plaatsvond. Ook werden de verkeerde wielen gebruikt, waardoor gebruik van de rolstoel nu pijnlijk is. Niemand bij Welzorg of de gemeente kon er voor zorgen dat de vrouw tijdens de feestdagen toch in haar rolstoel naar buiten kon door de willen om te wisselen. Ook wordt geklaagd over de bereikbaarheid en wachttijden en willen klanten beter gehoord worden door Welzorg, dat inmiddels bijnamen als Kwelzorg en Hellzorg heeft gekregen.

Protestmars
Op 22 februari wordt in Zwolle een protestmars georganiseerd. Vlak voor de gemeenteraadverkiezingen wordt zo geprobeerd om de hulpmiddelenzorg in de regio te verbeteren. Vanaf oktober 2018 zal de aanbestedingsprocedure voor een tweede partij zijn afgerond en kunnen klanten kiezen uit twee aanbieders voor hulpmiddelen. “Met de nieuwe aanbesteding zorgen we ervoor dat we in de toekomst de kwaliteit en service kunnen bewaken”, aldus wethouder Eefke Meijerink.

(Bron: Nationale Zorggids/De Stentor)

Facebook Twitter Email

  3 comments for “Welzorg krijgt concurrentie van tweede partij na klachten

  1. jack
    30 december 2017 at 08:22

    In Utrecht hebben we 4 bedrijven die het onderhoud van hulpmiddelen verzorgen
    En er is geen 1 bedrijf wat normaal onderhoud pleegt aan rolstoelen
    Lekke banden duren dagen voor ze gemaakt kunnen worden
    Echte storingen in een elektrische rolstoel kan tot 1 jaar duren voor ze het probleem boven hebben
    Dus het zou een goede zaak zijn als de gemeentelijke WMO eens zelf voor een onderhoudsdienst gaat zorgen
    Daar een paar goede monteurs in dienst nemen en echt onderhoud aan hulpmiddelen zou plegen

    • willem heitlager
      5 januari 2018 at 10:59

      mijn stoel via qelzorg gekregen zelf meegedacht aan de aanpassingen ik rij nu uim drie jaar probleemvrij onderhoud door jens miwchien dat er teveel zeikers zijn is er nooit iets goed nieuwe rugleuning binnen een week perfect ingesteld

  2. Ron
    12 januari 2018 at 10:14

    In Utrecht 4 bedrijven?
    Volgens mij werkt de WMO Utrecht alleen nog met Medipoint en die doen er goed aan om te leren van het bandje wat meeloopt tijdens telefoon gesprekken.
    Over een rolstoel wordt 4 keer een afkeuringsrapport geschreven maar er gebeurt niets.
    Als je belt zeggen ze, afgekeurd? Nee hoor er staat niets in het systeem.
    Uiteindelijk gaat men, na tussenkomst van het WMO loket, de rolstoel vervangen, .
    Gaat een maand a 5 weken duren. Goed hoor mijn vrouw blijft wel een maand binnen.
    Ik daag het WMO en Medipoint uit om eens een maand als mindervalide te leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *