thyssenkrupp steunt Marc de Hond in actie voor toegankelijke gebouwen

6 oktober 2017 - Redactie Support Magazine

Marc de Hond heeft thyssenkrupp Encasa gevraagd hem te helpen bij zijn actie om de toegankelijkheid van gebouwen te verbeteren voor mensen met een beperking. Ter gelegenheid van de Week van de Toegankelijkheid, die deze week aan de gang is, heeft de Hond een actie opgezet om de meest ontoegankelijke situatie van Nederland voor iedereen begaanbaar te maken. Daarvoor heeft hij thyssenkrupp bereid gevonden een Sigma-plateaulift ter waarde van €12.500,- te plaatsen.

In het kader van de zogeheten 'inclusieve samenleving' is wettelijk bepaald dat de verplichting van toegankelijke openbare gebouwen geldt vanaf 1 januari 2017, met de aantekening dat van ondernemers wordt verwacht dat zij kleine aanpassingen doorvoeren. Helaas blijken nog lang niet alle gebouwen aan de wet te voldoen. De Hond, die zelf in een rolstoel zit, weet uit ervaring dat veel gebouwen nog lastig toegankelijk zijn. De Hond: "Wat ik tot mijn verbazing constateer, is dat er zelfs nu nog bij het ontwerp van gebouwen helemaal geen rekening is gehouden met de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Neem bijvoorbeeld een nieuw universiteitsgebouw in Amsterdam: dat moet nog geen drie jaar na de bouw voor miljoenen worden verbouwd om alsnog aan de toegankelijkheidseisen te voldoen."

Foto's

Om de toegankelijkheid van gebouwen weer een stap dichterbij te brengen, roept de Hond vandaag in een video mensen op om een ontoegankelijke situatie binnen een gebouw te fotograferen. De foto kunnen ze vervolgens met een korte motivatie onder het filmpje op zijn Facebookpagina plaatsen. Deelnemers kunnen bijvoorbeeld een foto insturen van hun muziekvereniging, school, buurthuis, zwembad of kantoorpand, of van een winkel of café waar ze niet of lastig naar binnen komen.

Een jury zal een top 5 van alle inzendingen samenstellen. Vervolgens kan er via Facebook worden gestemd op het gebouw dat volgens het publiek het hardst een aanpassing nodig heeft. thyssenkrupp zal de 'winnaar' voorzien van een Sigma-lift: een plateaulift die in gebouwen kan worden geplaatst. Deelnemers kunnen hun foto en motivatie tot 20 oktober op Facebook plaatsen. De Hond benadrukt dat het niet de bedoeling is iemand aan de schandpaal te nagelen. "We zijn al ver gekomen op het gebied van toegankelijkheid. We zijn er nog niet, maar zetten structureel grote stappen. Daar willen we de aandacht op vestigen niet op het negatieve."

Week van de toegankelijkheid

De Week van de Toegankelijkheid wordt al sinds 2000 georganiseerd door Ieder(in), het netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Dit jaar staat de week in het teken van de toegankelijkheid van eetgelegenheden.

Altijd op de hoogte blijven?