‘Remsysteem scootmobiel even gevaarlijk als dat van Stint’

Foto via Flickr/FaceMePLS

Al jaren op rij is het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog. Hoewel dat tot nu toe vooral werd geweten aan de hoge leeftijd van de bestuurders, zijn er volgens deskundigen aanwijzingen dat dit ook aan het remsysteem kan liggen. Zij deden zaterdagavond hun verhaal in het consumentenprogramma Kassa.

De meeste scootmobielen hebben een combinatie van rem- en gassysteem dat lijkt op dat van de Stint. Om te remmen, moet de gashendel aan het stuur worden losgelaten. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is dat een levensgevaarlijke techniek, omdat mensen in een panieksituatie terugvallen op hun onbewuste reflexen en het stuur gaan vasthouden in plaats van los te laten. Dit remsysteem dat niet anticipeert op de menselijke reflexen kan een verklaring zijn, aldus Tertoolen, voor het grote aantal ongelukken met scootmobielen.

Stijging slachtoffers
Per 100.000 gebruikers vallen er bij de scootmobiel gemiddeld 15-22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto. Bovendien loopt het aantal slachtoffers op. In 2010 vielen er 19 doden, in 2013 waren dat er 32 en in 2016 nog zes meer, namelijk 38. Ook het aantal mensen dat op de spoedeisende hulp terechtkwam steeg sterk: in 2010 waren dat er nog 1000, in 2013 al 1300 en in 2016 maar liefst 1600.

Weinig onderzoek
Tot nu toe werd dat grote aantal vooral geweten aan de hoge leeftijd van de gebruikers. Maar echt onderzoek is daar nog niet naar gedaan. Kassa gaat daarom onderzoeker Peter Coppes vragen om een technisch onderzoek te doen naar het ontwerp, de assemblage en technische functionaliteit van de meest gebruikte scootmobielen. Hij deed eerder ook al onderzoek naar de Stint. De uitslag van zijn onderzoek zal in november in het programma besproken worden.

(Bron: AD.nl)

Facebook Twitter Email

  7 comments for “‘Remsysteem scootmobiel even gevaarlijk als dat van Stint’

  1. P. van Bladel
    16 oktober 2018 at 13:40

    We moeten niet overdrijven en zeker niet generaliseren. Wellicht is het een oplossing om op alle scootmobielen de oude vertrouwde handrem weer te plaatsen maar de noodstopknop vind ik echt achterlijk en nog gevaarlijk ook als iemand anders deze indrukt.

    • MarkV
      17 oktober 2018 at 07:53

      Ik heb een scootmobiel en zelf een handrem geplaatst alsmede remtrommels voor + achter. Remmen via handel afgekoppeld vond dit ook veel te gevaarlijk

  2. A. Neijndorff
    16 oktober 2018 at 18:40

    Ik rijd nu 4 jaar op een scootmobiel. De eerste periode ging er idd iets mis ik moest plotseling remmen maar drukte met kracht de gas handel in. Gelukkig liep het goed af maar ik weet wat mij betreft ook hoe het kwam. Heb altijd gefietst met handremmen dus toen ik moest remmen kneep ik de gashandel in i.p.v. hem los te laten. Heb dit van meer mensen gehoord.
    Heb nu gelukkig voetgas gekregen op mijn scootmobiel en dat gaat prima.

  3. Sebastian Lamens
    19 oktober 2018 at 17:14

    Wat een onzin allemaal.
    Het hangt van de bestuurder af die de scootmobiel bestuurd.

  4. Henk Wiesener
    19 oktober 2018 at 19:14

    De scootmobiel fabrikanten op welke wijzen verbeteringen kunnen aanbrengen met de remmen van de scootmobiel voor de bestuurder o.a. voetgas pedaal of een handrem met trommelremmen net als bij een fiets met trommelremmen noodstop knop moet blijven.

  5. L. Lettinga
    20 oktober 2018 at 10:18

    Elektrische rolstoel
    Deze verwarrende situatie (remmen betekent hand los en niet knijpen) doet zich ook voor bij de besturing (mbv joystick) van mijn elektrische rolstoel.
    Reflexen zijn vaak niet te onderdrukken in paniek.
    Dit afdoen met ‘onzin’ is onterecht.

  6. willem heitlager
    20 oktober 2018 at 18:58

    het zijn niet de scootmobielen maar de gebruikers leeftijd ik woon t.o een bejaardencentrum die zijn levensgevaarlijk racen zo de stoep af zonder te kijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *