De app en website van 9292 zijn voorzien van een nieuwe functie die het plannen van een reis met het openbaar vervoer prettiger en toegankelijker moet maken voor mensen die gebruik maken van een rolstoel of minder goed te been zijn.
Toegankelijk, dat betekent dat de vertrek-, overstap- en aankomsthaltes én voertuigen in je reisadvies geschikt zijn voor bijvoorbeeld een rolstoel. Een mooie stap voor mensen met een functiebeperking, maar ook erg handig als je bijvoorbeeld reist met koffers of een kinderwagen. Daarnaast lezen we in het reisadvies voor welke haltes voorzien zijn van een blindegeleidelijn.
Introductie
9292 presenteerde de nieuwe planner tijdens InterActie 2017, de jaarlijkse relatiedag die 9292 samen met Translink organiseert. De officiële bekendmaking vond plaats in het bijzijn van Roos Prommenscheckel, ambassadeur van Onbeperkt Nederland. Zij speelt ook een hoofdrol in de video waarmee de nieuwe planner werd gelanceerd.
Zo werkt het
Met de planner kun je een volledig toegankelijke reis plannen. Je vindt de planner onder 'extra opties' in het invoerscherm. Bij de extra opties klik je op het rolstoelsymbool en vervolgens plan je je reis. De toegankelijkheid van treinstations is gebaseerd op de aanwezigheid van assistentieverlening. Je kunt ook feedback leveren op je reis zodat de dienstverlening nog verder kan worden verbeterd.
(Bron: 9292.nl)