Veel problemen met rolstoelassistentie op vliegvelden

18 december 2017 - Redactie Support Magazine

Rolstoelgebruikers die willen vliegen ervaren grote problemen op luchthavens. Dat blijkt uit de meer dan 100 meldingen die Radar binnenkreeg. Ze moeten uren voor hun vlucht aanwezig zijn, worden vervolgens in donkere ruimtes geplaatst en moeten maar afwachten of ze op tijd opgehaald worden. Voor deze mensen vliegt de reispret er snel vanaf.

Wie met het vliegtuig gaat reizen, in een rolstoel zit en assistentie nodig heeft op de luchthaven moet zich ruim van tevoren aanmelden. Je kan het best je ruim van tevoren al bij de luchtvaartmaatschappij of luchthaven melden wanneer je gaat vliegen, met welke vlucht je gaat en dat je assistentie nodig hebt om in het vliegtuig te komen. "Er is en er komt geen assistentie, ook al heb je het op tijd doorgegeven", zegt Mariska Broers die elke twee jaar vanaf Schiphol naar Nieuw-Zeeland vliegt. "We zorgen elke keer dat we een uur eerder op Schiphol zijn. We hebben al meerdere keren zelf naar het vliegtuig moeten lopen en dan is het maar de vraag of je rolstoel in het bagageruim gaat."

Beter geregeld in het buitenland

Niet alleen bij vertrek gaat het mis, maar ook bij aankomst. "Dan moet zelfs de piloot van KLM een aantal keer bellen voordat je eigen rolstoel of een andere rolstoel naar de gate wordt gebracht." Volgens Broers is het in het buitenland allemaal veel beter geregeld. Ze reist via Singapore, Frankfurt, Los Angeles, Sydney, Auckland, Wellington of Queenstown en zegt daarover: "Daar staan ze bij de gate op je te wachten met een rolstoel of autootje en brengen je tot aan de uitgang van de luchthaven."

'Ze zijn me vergeten'

Ronald Eveleens vloog met Air France-KLM van Seoul naar Helsinki via Parijs. Hij had bij zijn boeking bij KLM assistentie aangevraagd. Bij de aankomst in Parijs waren er geen problemen, maar bij het overstappen wel. De aansluitende vlucht van Eveleens vertrok vanaf een andere terminal. Na aankomst van de vlucht werd hij geparkeerd bij de uitgang van de terminal. Ze waren hem vergeten en na 45 minuten kwam er een busje om hem naar de andere terminal te brengen. Daar was niemand om Eveleens naar de gate te brengen. Na lang wachten bleek de vlucht gesloten te zijn. Ronald werd weer naar de 'oude' terminal teruggebracht en daar heeft hij drie uur gewacht. Vervolgens is hij op een vlucht voor de volgende dag gezet. Om 13.20 zou Ronald worden opgehaald voor de vlucht van 15.20, maar weer moest Ronald drie uur wachten. Uiteindelijk is Ronald na meer dan dertig uur vertraging met een avondvlucht naar Helsinki gevlogen.

Vernederend

"Het was heel vernederend. Niemand besteedt aandacht aan je en je merkt dat er over je hoofd heen gepraat wordt. Alle communicatie werd gevoerd met mijn vrouw. Die kon zich prima redden, maar het voelde fout dat ik niet serieus genomen werd." Naar compensatie kan hij fluiten, want de vlucht uit Seoul was op tijd vertrokken.

Op de website van Radar kun je het gehele artikel lezen. Ook zijn daar de radio-uitzending en volledige reacties van KLM en Schiphol te vinden.

vliegen_in_je_rolstoel Foto via All Wheels Up

(Bron: Radar)

Altijd op de hoogte blijven?