Onderzoeker Universiteit Twente: ‘WheelDrive voor rolstoel moet lichter’

65d92d4941d73ea0ca174f77e8e1cb19b83760d7Marieke Kloosterman, promovenda aan de Universiteit Twente, heeft onderzoek gedaan naar de effecten van de WheelDrive, een rolstoelwiel met elektrische ondersteuning. Het rijden met krachtondersteuning werd door de testpersonen als lichter ervaren dan gewoon rolstoel rijden. Daarentegen bleek het energieverbruik niet lager te zijn. Met andere woorden: de rolstoelers verrichten in beide situaties evenveel inspanning.

Om de rolstoelgebruiker zich minder te laten inspannen heeft de WheelDrive nu extra vermogen gekregen.

Gewicht
Maar onderzoek toonde ook een ander nadeel van de E-rolstoel aan: het gewicht. De E-rolstoel weegt door hulpaandrijving van de WheelDrive 10 kilo per wiel meer dan een gewone rolstoel. “De constructie zou daarom lichter moeten worden om voor een grotere doelgroep aantrekkelijk te zijn,” concludeert Kloosterman.

Marieke Kloosterman promoveert donderdag aan de Universiteit Twente op haar onderzoek bij Roessingh Research and Development (RRD).

(Bron: Tubantia)

Facebook Twitter Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *