Naar het pretpark met een handicap: 'Met rolstoel ben ik echt niet sneller aan de beurt'

12 juli 2017 - Redactie Support Magazine

Voor een deel van het land is de zomervakantie begonnen. Reden om naar het pretpark te gaan, maar zo'n dagje uit kan voor mensen met een beperking best ingewikkeld zijn. In ieder pretpark in Nederland verschillen de regels namelijk voor bezoekers met een handicap. Dat wil de Club van 11 veranderen.

De 29-jarige Bart is door een spierziekte gebonden aan zijn rolstoel, en heeft al vijf jaar een abonnement bij de Efteling. Hij bezoekt het park regelmatig. "Ik woon er dichtbij, dus dat is lekker makkelijk. En in het park is eigenlijk ook alles goed geregeld."

Gehandicapteningang

"Alle paden zijn goed toegankelijk voor rolstoelen, en ik kan ook in bijna alle attracties. Ik moet er via de uitgang in", zegt hij. "Daar sta ik dan een poosje bij een medewerker te wachten. En dat is echt niet sneller dan via de normale rij de attractie in gaan. Sterker nog, als het park heel rustig is, denk ik zelfs dat ik er langer over doe."

De 59-jarige Marlies Versendaal beaamt dat. Zij zit dankzij een serie operaties aan haar voet en een vermoeidheidssyndroom ook in een rolstoel. "Ik kan wel korte stukken lopen, maar ik kan zeker geen anderhalf uur in een rij staan. Maar als ik via de gehandicapteningang ga, moet ik vaak net zo lang wachten, want bij veel attracties is er maar één karretje voor gehandicapten."

Misbruik

"Als er toevallig zeven mensen in een rolstoel voor je zijn, moet je dus lang wachten." En hoewel het zelden gebeurt, heeft ze ook weleens mensen misbruik zien maken van de gehandicapteningang. "Ik zag een keer een paar meisjes van 13 of 14 jaar rondlopen met een geleende rolstoel van de Efteling. Dan weet je dus al dat ze geen permanente handicap hebben."

"En buiten de attracties zag ik ze af en toe afwisselen, dan wilde een ander in de rolstoel. Ze hadden hem dus ook niet echt nodig, maar ze maakten wel gebruik van de gehandicapteningang. Toen ik daar wat van zei, kreeg ik een grote mond terug, dus dat hebben we gemeld bij de Efteling."

Doktersverklaring

Hoewel Bart nooit heeft gemerkt dat de toegankelijke ingang werd misbruikt, wijzigde de Efteling wel recent het gehandicaptenbeleid om misbruik te voorkomen. "Je moest toen plotseling een doktersverklaring laten zien voor de gehandicapteningang", zegt Bart. "Maar die geven huisartsen helemaal niet. Na veel media-aandacht hebben ze het beleid gelukkig gewijzigd."

Toch is een bezoek aan de Efteling volgens Marlies niet simpeler geworden. "Je moet nu een verklaring ondertekenen, en dan krijg je een pasje zodat medewerkers weten dat je gebruik mag maken van de gehandicapteningang. En omdat ik een rolstoel heb, gaat de Efteling er vanuit dat ik in geval van nood een attractie niet zelf uit kan lopen. Daarom wilden ze dat ik een begeleider mee zou nemen, anders kwam ik de attracties niet in, maar dat vind ik betuttelend."

Inmiddels heeft het pretpark het beleid weer aangepast: door een verklaring te ondertekenen kan Marlies inmiddels zonder begeleider naar het park. "Maar je merkt dat het beleid wordt bepaald zonder het met mensen met een handicap te overleggen, en dat is voor ons heel vervelend."

Regels in pretparken

Kees Klesman, directeur van de Club van 11, laat weten dat pretparken in Nederland geen gezamenlijk beleid hebben als het gaat om handicaps. "Maar pretparken zijn er wel heel duidelijk over op hun websites", zegt hij. De club is aan het werk om landelijke regels op te stellen. "Daarmee willen we het mensen met een handicap echt niet moeilijk maken, we willen gewoon dat iedereen veilig naar het pretpark kan."

Faciliteitenkaart nodig

Niet alleen op de websites van pretparken is veel informatie over toegankelijkheid te vinden, ook op de website uitmetkorting.nl staat een duidelijk overzicht van de toegankelijkheid van verschillende pretparken.

De Efteling laat weten dat bij hen iedereen met een handicap gebruik kan maken van de toegankelijke rij, en dat de aard van de handicap niet uitmaakt. "Iedereen die om gezondheidsredenen niet in de normale wachtrij kan staan, kan gebruik maken van de gehandicaptenrij." Dat geldt ook voor mensen met autisme, en blinde en dove mensen. Wel moeten mensen een faciliteitenkaart halen, zodat medewerkers gemakkelijk kunnen zien dat ze niet in de normale wachtrij kunnen staan.

(Bron: RTL Nieuws)

Altijd op de hoogte blijven?