Milieuzones hindernis voor aangepaste dieselauto’s

In Nederland rijden zo’n vijfduizend mensen met een beperking of chronische ziekte in een dieselauto met een aanpassing aan het rem- en besturingssysteem. Door de invoering van milieuzones worden gemeenten steeds moeilijker toegankelijk voor mensen die van deze aangepaste auto’s afhankelijk zijn. Ieder(in) vraagt de Tweede Kamer om een oplossing.

De milieuzones moeten leiden tot een betere luchtkwaliteit. Op zich een goed streven. Maar elke gemeente stelt eigen regels en hanteert ook weer eigen mogelijkheden voor een ontheffing. Ook zijn er gemeenten die helemaal geen ontheffing toestaan. De regels voor de gemeentelijke milieuzones, stellen mensen in een aangepaste dieselauto zo voor grote problemen.

Zelfstandig
Kortgezegd komt het erop neer dat mensen met hun aangepaste dieselauto’s steeds moeilijker toegang krijgen tot dorpen en steden vanwege de strenge milieuzones. Dit botst met het belang van mensen met een beperking of chronische aandoening om te kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. De aangepaste auto’s maken vaak het verschil tussen wel of niet zelfstandig op pad kunnen gaan, naar bijvoorbeeld het werk of naar school.

Deze auto’s zijn ook niet zomaar te vervangen. Meestal gaat het om dure aanpassingen die nog lang niet zijn afgeschreven.

Eén landelijk systeem
Een landelijk, eenduidig systeem voor vrijstelling of ontheffing is daarom van groot belang voor mensen die echt afhankelijk zijn van hun aangepaste auto. In een brief aan de Tweede Kamer vraagt Ieder(in) om een helder landelijk ontheffingssysteem voor de milieuzones. Op 13 maart spreekt de vaste Kamercommissie over wegverkeer en verkeersveiligheid.

Rijbewijs
In de brief aan de Kamer vragen we ook om een onderzoek naar versoepeling van de geldende geschiktheidseisen voor rijvaardigheid. Mensen met een beperking of chronische ziekte krijgen vaak te maken met de strenge geschiktheidseisen waardoor ze hun ‘gewone’ rijbewijs verliezen. Ze mogen dan alleen nog privé gebruik maken van hun auto – of slechts heel gelimiteerd voor het werk. Ieder(in) wil dat wordt onderzocht of een versoepeling hiervan mogelijk is voor sommige beperkingen of aandoeningen.

Klik hier om de brief van Ieder(in) te downloaden.

(Bron: Iederin)

Facebook Twitter Email

  5 comments for “Milieuzones hindernis voor aangepaste dieselauto’s

  1. Liesbeth de Borst
    10 maart 2018 at 15:31

    Ik ben het helemaal met u eens!!!
    Maar toch wil ik nog een kanttekening maken: wij hebben ook een aangepaste dieselauto voor mijn man, waarvan ik de chauffeur ben. Ik mankeer niks, dus bovenstaande brief aan de Kamer geldt dan niet voor ons. Maar wat moeten wij dan als wij naar familie, vrienden, theater enz. gaan in eens stad/dorp waar je niet mag komen???? Dat zou ons erg belemmeren in onze contacten en zelfstandigheid.
    Is het geen idee om iedereen die een gehandicapten parkeerkaart heeft vrij te stellen van deze eis?? Ook hebben wij vrienden waarvan de man absoluut niet verder dan 50 meter kan lopen, gelukkig geen aangepaste auto nodig heeft en net een nieuwe dieselauto heeft….
    Ik hoop dat u meer van deze reacties krijgt, zodat er wellicht nog een brief naar de Kamer gaat.

    • willem heitlager
      10 maart 2018 at 19:20

      idd je zou op vertoon van je kaart ontheffing moeten krijgen ,of hebben de milieufreaks eens niet aan anderen gedacht maar aan hun zelf♿♿♿🚷🚷

    • Anneke Bouwens
      11 maart 2018 at 10:20

      Ook hier een rolstoelbus op diesel waar ik mijn zoon in vervoer, die zodanig beperkt is dat reizen met OV en taxi geen optie meer is.!!! De milieuzones beperken ons erg. Vrijdag wil ik met mijn zoon naar de Ziezobeurs. Ik wilde een dagontheffing aavragen op de website van de gemeente Utrecht. Helaas alleen mogelijk voor vrachtwagens, bestelbus van bedrijven en campers!! Mail gestuurd naar de afdeling milieuzone ontheffingen.

    • Elvira
      26 maart 2018 at 15:12

      Mijn man rijd onze oude disel bus,omdat het geld op was wat wij bij elkaar geschraapt hadden en de hulp van Mee is hij niet aangepast zodat ik zelf kan rijden,jammergenoeg.
      Gelukkig komen we samen met mijn hulphond nu overal,en straks in Nederland dus niet meer.
      Men zou het moeten doen zo als in Duitsland,daar kun je je gehandicapte kaart gebruiken voor de steden waar je niet meer mag komen zonder een vergunning ivm je oude diezel .

  2. Suzanne
    11 maart 2018 at 08:53

    Wij hebben hier inderdaad ook last van. Helaas hebben wij geen gehandicaptekaart.
    Toen koste dat 180,- en daarbij kwam nog eens een keuring die je moest betalen van 190,- en daarbij was dat ook nog eens een eind weg!
    Hoewel het duidelijk zichtbaar is.. (Vaste)Rolstoel, zuurstof, sonde enz..
    Maar ik duw mijn zoon dus zo een kaart hebben we eigenlijk niet nodig. En van dag geld konden we beter leukere dingen dioen!

    Als deze regel ingaat.. Toch maar eens informeren ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *