Rolstoelkoffer ideale oplossing, maar niet ingezet

30 maart 2017 - Redactie Support Magazine

Schiphol moet maatregelen nemen om kapotte rolstoelen op vluchten te voorkomen. De BOSK, Dwarslaesie Organisatie Nederland, Spierziekten Nederland en Ieder(in) hebben op 28 maart een brief gestuurd naar de directie van Schiphol. Hierin roepen zij Schiphol op om voortaan rolstoelkoffers beschikbaar te stellen voor alle passagiers die rolstoel gebonden zijn.

Schiphol biedt op dit moment onvoldoende bescherming bij het vervoer van kwetsbare rolstoelen, die steeds vaker voor, tijdens of na de vlucht worden beschadigd. Rolstoelen kunnen niet mee de cabine in; zij worden vervoerd in de bagageruimte. Tijdens de afhandeling op de luchthaven en bij het laden en lossen in de vliegtuigen raken zij regelmatig zo ernstig beschadigd, dat ze bij aankomst niet of nog maar zeer gebrekkig te gebruiken zijn.

Bied rolstoelkoffers aan

Er zijn al geruime tijd speciale rolstoelkoffers op de markt, die in veel gevallen een goede bescherming bieden. Sommige luchtvaartmaatschappijen en luchthavens bieden deze, al dan niet tegen vergoeding, aan.

In de brief roepen de BOSK, Dwarslaesie Organisatie Nederland, Spierziekten Nederland en Ieder(in) Schiphol op om:

  • rolstoelkoffers voortaan beschikbaar te stellen voor alle passagiers die rolstoel gebonden zijn
  • het initiatief te nemen om te bewerkstelligen dat zoveel mogelijk luchthavens, voor zover ze dit nog niet doen, dezelfde service gaan bieden

Lees ook de pdf-versie van de brief aan Schiphol.

(Bron: BOSK)

Altijd op de hoogte blijven?